lördag, januari 31, 2009

Frankrikes finansminister


En politiker jag beundrar är Frankrikes finansminsiter Christine Lagard. Hon är finansminsiter i Frankrike sedan 2007. Hon är första kvinnan som blir finansminister i ett G8 land. Tidigare var hon jordbruksminister och handelsminister. Hennes karriär innan hon blev politiker är imponerande. Hon blev den första kvinnliga ordförande i den globala advokatbyrån Baker & McKenzie. Hon började arbeta på Baker & McKinzie som 25 åring och resan 29 år gammal blev hon partner vilket måste vara redkord. 1999 blev hon ordförande och var det fram till 2005 då hon blev handelsminister.
Det finns många intressanta artiklar om Christine Lagard att läsa och en del poddprogram. Jag kan rekommendera ett program från BBC: The interview med Christine Lagarde.
I senaste numret av Newsweek finns en intressant intervju med Christine. I intervjun framgår att hon de senaste 4 månaderna har sovit 4 nätter i veckan på departementet för att kunna jobba så mycket som möjligt. 
Jag tycker det är bra med politiker som Christina Lagarde som inte bara arbetat politiskt utan som även gjort karriär utanför politiken. Vi behöver fler politiker som inte är beroende av politiken för sin försörjning och fler politiker med olika erfarenheter av att arbeta i olika branscher. 
I Sverige har vi en väldigt tydlig fokusering på att göra karriär via ungdomsförbunden för att sedan arbeta sig upp i partiet. Jag har själv 10 års engagemang i MUF och tycker att det är en fantastisk skola som lärt mig mycket och gjort mig till en bättre politiker än vad jag skulle varit utan MUF. Däremot tänker jag inte arbeta som politiker hela livet eftersom jag tror att jag blir en bättre politiker och människa genom att göra olika saker och hela tiden lära mig nya saker och få nya utmaningar. 
Däremot tycker jag att vi måste bli bättre på att sänka trösklarna för personer som har gjort annat i livet att ta sig in i politiken och till spännande positioner. Jag tycker också att det måste bli betydligt lättare att anpassa sitt engagemang efter olika faser i livet. 
I moderaterna tappar vi många efter att de skaffat barn och familj. Det är rimligt att man inte kan göra allting på en och samma gång. Men det viktiga är att när personer är redo att växla upp sitt engagemang igen efter att under ett antal år ha fokusera på annat så ska man inte behöva börja om i sin politiska karriär utan snabbt kunna komma tillbaks. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida