lördag, augusti 16, 2008

MUF och Rysslands agerande

Jag har fått en del samtal, mail och sms om huruvida MUF står bakom Rysslands agerande eller inte. Jag tror att det som lett till denna frågeställning är den artikel som min förbundsstyrelsekollega Rola Brentlin, internationell sekreterare i MUF skrev på muf.se och några inlägg på hennes blogg www.brentlin.blogspot.com

Jag ska vara väldigt tydlig med vad jag tycker om Rysslands krigshandlingar mot Georgien:
1. Georgien är en demokratisk suverän stat.
2. Ryssland bär ansvaret för konflikten.
3. Sydossetien är inget land.
4. Konflikten handlar om ett övergrepp på en självständig stat.
5. De ryska trupperna måste dra sig tillbaka.

Jag tycker att det är mycket bra att MUF Sthlm idag var med och demonstrerade mot Rysslands krigshandlingar utanför Rysslands ambassad.

Konflikten visar också att det är viktigt att vi har ett väl fungerande och effektivt försvar som snabbt kan mobilisera mot en konflikt. Jag är glad över att vi har en så engagerad utrikesminister som har spelat en central roll i lösningen av kriget. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida