torsdag, februari 22, 2007

Talangkriget

Pontus Schultz skriver i sin blogg:
"Men fakta kvarstår. I en värld där 70 procent av företagens värde utgörs av immateriella tillgångar behöver företagen talangerna mycket mer än talangerna behöver företagen.Den insikten måste börja sprida sig på svenska företag. Kriget om talangerna har bara börjat. Jag är övertygad om att det i grunden kommer att förändra vår syn på ledarskap, från det auktoritära militärinspirerade till ett mer personligt och relationsdrivet ledarskap.Jobbigt och krångligt?Javisst. Men nödvändigt. Kriget om talangerna har bara börjat."

Jag tycker att det är bra att företagen inser värdet av begåvad och talangfulla medarebetare och att arbetsmarknaden i större usträckning utgår från dessa människors behov. Vill företag attrahera de mest ambitiösa och duktiga medarbetarna måste man erbjuda en företagskultur där medarebetarna får möjlighet att utvecklas. Idag är marknaden för begåvade karriärister global och det finns oändligt många möjligheter. Spännande!

Läste i en av gratistidningarna på morgonen att 80-talisterna, som jag själv tillhör, inte vill bli chefer. Detta har jag svårt att tro. På juristlinjen, ekonomlinjen och inom politiken finns det massor av unga tjejer och killar som gärna tar på sig en chefsroll i framtiden. Däremot tror jag att chefsrollen kommer att förändras på många företag.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida