tisdag, december 19, 2006

Forts. de fattiga barnen

Idagens Stockholm City fortsätter man att diskutera de fattiga barnen. Förutom ordet fattig tycker jag riktigt bra om artikelnserien efter dagens artikel. Det är viktigt att diskutera de konsekvenser som utanförskapet ofta får för banen. Artikeln tar upp att statestiken visar att lågutbildade kvinnor röker mer under graviditeten, barn till föräldrar med låga inkomster börjar röka oftare och tidigare, barn till föräldrar med små inkomster rör på sig mindre, övervikt bland barn till lågavlönade föräldrar är betydligt vanligare än bland högutbildade.

Det finns enligt artikeln ett tydligt samband mellan barns hälsa och ekonomiska utsatthet. Jag tycker att det är väldigt intressant och viktigt att lyfta fram hur viktigt det är med en god ekonomi för sin egen hälsa och för sina barns hälsa. '

Jag skrev mitt projektarbete på gymnasiet om ohälsan och det visade sig att de som jobbar minst och har minst inkomster är de som är sjuka allra mest. Jag tycker att vi i Sverige fokuserar alldeles för mycket på antalet förvärvsarbetade timmar. Vänsterpartiet vill att vi skall förvärvsarbeta mindre och menar att detta skulle minska ohälsan. Jag tycker att vi i debatten kring ohälsan borde fokusera betydligt mer på de som de fakto är sjuka mest de med små inkomster och satsa på rejäla skattesänkningar så att man kan försörja sig själv och sin familj.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida