söndag, december 17, 2006

Integritet, buggning mm

Idag finns det en intressant artikel i SvD med rubriken "Så kan ditt liv kartläggas". I artikeln intervjuas Per Ström, integritetsombudsman vid tankesmedjan Den nya välfärden. Jag oroas liksom Per Ström över övervakningssamhället som håller på att växa fram. Det är väldigt obehagligt att länder just nu utvecklas olika system där man automatiserar att kontrollera alla bilar, telefonsamtal etc. Däremot ser jag betydligt mer allvarligt på buggning än vad Per gör. "Buggning stör mig inte så mycket eftersom det kräver enorma resurser", säger Per Ström i artikeln. När det gäller buggning tycker jag endast att detta skall vara tillåtet vid mycket grova brott samt kräva en hög misstankesgrad. När man buggar någon så innebär det att det också drabbar en oskyldig tredje part och just därför är det väldigt viktigt att man använder buggningsinstrumentet mycket restriktivt.

Jag är trött på den ointellektuella diskussion som idag råder inom det rättspolitiska området som ofta endast handlar om fler och tuffare medel för polisen och hårdare straff för brottslingar. Jag tror att det vore bättre att diskutera hur polisen kan bli bättre genom t.ex. att diskutera utbildningssatsningar, hur polisutbildningen ska se ut, möjligheterna för att externrekrytera mer men också diskutera hur vi får duktiga människor att vilja bli poliser och att göra det attraktivt att göra karriär inom polisen. Jag är också övertygad om att det är väldigt viktigt att fokusera på att de som döms till straff inte skall begå nya brott. Gärna hårdare straff för grova våldsbrott men jag vill också se en djupare diskussion kring hur vi skall undvika att dömda personer skall begå nya brott efter att de avtjänat sina straff och här finns det väldigt mycket att göra. Den svenska kriminalvården har de senaste 10 åren fullkomligt havererat.

Artikeln i SvD hittar du här.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida