måndag, mars 30, 2009

Studiesociala kommittén


Idag lämnade Studiesociala kommittén sitt betänkande "Stärkt stöd för studier - tryggt, enkelt och flexibelt". Kommittén har bestått av riksdagsledamot Roger Tiefensee som också varit ordförande samt Ella Bohlin (kd), förbundsordförande; Rossana Dinamarca (v), riksdagsledamot; Caroline Helmersson Olsson (s), riksdagsledamot; Christer Nylander (fp), riksdagsledamot; Lage Rahm (mp), riksdagsledamot; Oskar Öholm (m), riksdagsledamot.

Utredningen föreslår bland annat:
  • Höjt studiemedel med 400 kronor.
  • Fribeloppet höjs med 30 000 kronor till 136 000 kronor.
  • CSN blir kvar.
Jag tycker att mycket av utredningen verkar bra. Jag tycker att det krävs att man höjer studiemedlet. Det är tufft att klara sig på studiemedlet även om man arbetar extra och detta särskilt om man studerar i Stockholm eller någon anan storstad. Innan jag började arbeta som politiskt sakkunnig på Justitiedepartementet och levde på CSN och arbetade som PR-konsult var jag oerhört irriterad på fribeloppet som var ett problem för mig. Man kommer snabbt upp i 106 000 kronor eftersom sommarmånaderna juni - augusti räknas med i fribeloppet.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida