söndag, mars 08, 2009

Internationella kvinnodagen och karriär


Debatten om jämställdhet tycker jag alldeles för ofta handlar om antalet kvinnor som är verkställande direktörer och styrelseledamöter i börsbolagen. Jag tycker att jämställdhetsfrågan är mycket större och viktigare än så. Jag ser hur mina systrar har behandlats på ett annat sätt på förskola och i skola än mig och min bror. Hela tiden ser vi hur kvinnor behandlas annorlunda och det återstår mycket arbete för att skapa ett mer jämställt Sverige.

I SvD finns en artikel av Göran Eriksson med rubriken "Det regnar mäktiga män". Jag har inte tidigare tänkt att det är så illa att alla partier har manliga partisekreterare och gruppledare i riksdagen. Det är faktiskt helt galet.

När det handlar om om verkställande direktörer och styrelseproffs i börsbolag tycker jag att man ska vara väldigt tydlig med att om man vill nå den absoluta toppen i näringslivet måste man vara beredd på att det är ett tufft jobb och att det krävs hårt arbete för att ta sig dit.

I senaste numret av Veckans Affärer samtalar en rad kända näringslivspersoner om jämställdhet. Jesper Kärrbrink vd för ENIRO konstatera att "Det är jättesvårt att göra två separata karriärer. Om du vill ha många barn och vänner och aktiviteter så spelar det ingen roll hur många hemtjänsttimmar du har. Förr eller senare spricker bubblan.".
Jag tror att det är precis så som Jesper säger och därför är valet av partner det viktigaste valet man gör och inte valet av utbildning eller andra formella meriter.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida