söndag, januari 11, 2009

Dokument inifrån: Livspusslet

Har tittat på programmet Dokument inifrån som handlade om "Livspusslet". Jag har full förståelse för att det är tufft för många familjer att få livet att gå ihop. Det är mycket som ska hinnas med för många. Det handlar om arbeten, barn, vänner och annat. Många arbetstagare har arbeten med hög stressnivå och arbeten där de har lite inflytande över sin arbetssituation.  

Däremot är det något som jag verkligen irriterar mig på och det är alla dessa välutbildade och välavlönade människor i storstäderna som klagar över att de inte får livspusslet att gå ihop. De kan nämligen inte längre jobba 60-80 timmar i veckan, resa väldigt många dagar per år, hinna med barnen, shoppa massor och fortsätta klättra i karriären. Ofta skaffar dessa människor barn sent och de har under många år jobbat mycket och gjort karriär. 

Alla familjer måste hitta sina rutiner och det finns säkert de som klarar allt. Jag tror dock att det är rätt få familjer som klarar av att båda föräldrarna jobbar minst 60 timmar i veckan, resa mycket i jobbet, hämta och lämna på dagis och allt annat som ska hinnas med. Jag tycker verkligen inte synd om dessa människor de får helt enkelt acceptera att man inte hinner med allt eller börja köpa tjänster som städhjälp istället för att ha dyra lägenheter i Stockholms innerstad. Man måste inte hinna med allt, ingen människa hinner med allt och man kan inte få allt i livet så enkelt är det. 

Men sluta klaga över er situation och gör något åt den istället. Min mamma valde att jobba deltid när vi barn växte upp. Vi hade inte nya bilar, stora hus, åkte inte utomlands på semester eller på dyra skidresor. Däremot hade vi massa tid med våra föräldrar som fokuserade all sin tid på oss barn. Det passade mina föräldrar och oss barn. Jag kunde inte ha haft en bättre uppväxt så enkelt är det. Jag säger inte att mina föräldrars lösning på livspusslet är rätt, men mina föräldrar har aldrig klagar över att de inte hade en massa pengar eller att deras karriärer inte utvecklats så mycket eftersom de valde att fokusera på oss barn istället. De gjorde ett val att gå ner i arbetstid och därmed tjäna mindre pengar och istället satsa på tid tillsammans med sina barn. Andra familjer gör andra val som passa dem och jag ska inte vara domare för vad som är rätt eller fel alla måste helt enkelt få leva sina liv på det sätt de själva vill.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida