söndag, december 21, 2008

Halverad försäljning av etanol


Jag har tidigare bloggat om att jag tycker att det är helt galet att det är billigare för oss som har miljöbil att tanka bensin istället för etanol. I SvD i veckan rapporteras att försäljningen av etanol har halverats under den tiden då bensinen sjunkit kraftigt i pris. Jag tycker det är tråkigt att plånboken är så viktig och att människor inte är beredda att betala lite mer för en bättre miljö men förstår samtidigt alla de som har små marginaler i sin privatekonomi. Jag tycker att det måste till incitament för att det ska bli billigare och inte dyrare att köra på miljövänliga drivmedel. Här tror jag det måste till politiska beslut eftersom miljöfrågorna är en av våra stora framtida utmaningar. 

Det ska som sagt vara lätt att göra rätt och det borde dessutom vara billigare att göra rätt beslut än att göra fel. I Ekots lördagsintervju igår sa Fredrik Reinfeldt att han kan tänka sig att diskutera att höja koldioxidskatten med anledning av att fler med etanolbil tankar bensin när oljepriset. Jag tror det vore bra med en höjning av koldioxidskatten. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida