lördag, december 13, 2008

Etanolen måste bli billigare


Idag när jag var och tankade blev jag rejält irriterad. Det är idag mer lönsamt för mig att tanka min Saab 9-5 Biopower med bensin än med etanol. En liter etanol kostar knappt tio kronor och en liter bensin drygt tio kronor men väljer jag att tanka etanol drar bilen 20 procent mer än när jag kör på bensin. Jag valde etanol trots att det är dyrare eftersom jag tycker att det är viktigt att alla tar sitt ansvar för en bättre miljö. Däremot tycker jag att det är helt sjuk att det idag är mer lönsamt att tanka bensin än etanol. Incitamenten att göra miljövänliga val måste öka för att vi ska få en bättre miljö. Jag förstår att det är svårt för många familjer med låga  inkomster och som inte har så mycket pengar kvar när nödvändiga räkningar är betalda att välja etanol nu när det är mer lönsamt att tanka bensin. Skulle vara intressant att se hur mycket försäljningen av etanol har gått ner nu när bensinen är så billig. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida