söndag, juli 29, 2007

Kulturell söndag




Idag har jag och Linda Norberg varit på Nationalmuseumet och tittat på alla fina utställningar. Kändes bra att betala för att gå in och få en upplevelse utöver det vanliga, som student betalade jag bara 60 kronor. Det är verkligen en upplevelse att se alla dessa fantastiska konstverk.

Dels var det de vanliga uställningarna och nu i sommar har de en uställning som heter "Förfärligt härligt" som visade upp ett överflöd av keramik och porslin. En annan intressant utställning var utställningen som visade svensk design under 1900-talet. Men utan tveckan är det de klassiska tavlorna som finns året runt som är mest fantastiska att gå runt och titta på, det är helt obegripligt hur vissa av tavlorna blivit målader. Skulle vara intressant att läsa lite konstvetenskap men känns som att det jag läser nu räcker till.


En tavla som jag inte upptäckt tidigare som jag tyckte var helt fantastisk är Amalia Lindgrens tavla "Frukosten" som föreställer en liten flicka som äter gröt. Hennes ögon var så levande.

Efter nationalmuseum blev det en kort sväng till moderna sedan lunch och på vägen tillbaka till bilen gick vi förbi uställningen Spirits of the wild som jag tidigare skrivit om på bloggen.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Haha, snygga bilder. Känner mig lite som pressfotografen för din blogg. Tack för en härlig och kulturell dag ;-)

7:30 em  
Blogger jarkeborn sa...

Så är det absolut :) Tack själv! Vi får ta några andra museum snart :)

7:34 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida