tisdag, maj 22, 2007

Argument



Kvaliten i högskolan diskuterades i Argument. Lars Leijonborg sköter sig bra som utbildningsminsiter, det är idag ett mycket tydliga fokus på kunskap och kvalitet och inte lika mycket fokus som sossarna hade på hur många som skulle läsa på högskolan. Det är bra att man fokuserar på kvaliten. Jag tycker att det är galet att man inte öppnar upp för möjligheten för universitet att ta betalt för sin utbildning. Det är enda sättet att skapa elituniversitet och att se till att även Sverige utbildar de allra bästa på en global arbetsmarknad.



Var debatt om kungen och att han vill ha mer pengar. Kungen gör mycket bra, monarkin är uppskattad och fyller en viktig marknadsföringsfunktion. Jag tror att monarkin kommer vara kvar under lång tid och det får den gärna vara för min del även om jag har svårt att försvara monarkin rent ideologiskt. Jag tycker faktiskt att vi kunde ställa större krav på monarkin att redovisa sina kostnader. Det handlar trots allt om skattepengar och då borde också vi skattebetalare som är med och betalar kalaset få veta vart pengarna går. Självklart ska nte kungen behöva redovisa sina privata inköp men hur mycket som går till privata resor, kläder, lyft och bilar vore intressant att veta och hur mycket som går till representation, underhåll av slotten.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida