fredag, mars 13, 2009

Mingelkväll i Uppsala


Var ikväll i Uppsala och talade på en mingelkväll som handlade om karriär och berättade om mitt arbete och mina uppdrag och gav tips på hur man lyckas med att nå sina mål. Jag tycker det blev en bra diskussion kring hur man ska jobba mot sina mål.
Jag valde också att fokusera på några frågor:
1. Vill man nå toppositioner och göra karriär krävs hårt arbete. Det går inte att nå dessa poster och jobbar "lagom". Det är nödvändigt att jobba hårt och visa på resultat för att komma vidare i karriären. Som ung ska man dessutom skapa sig en yrkesplattform och nätverk vilket kräver mycket tid. 
2. Livet är inte rättvist. Det är inte de smartaste och de som gör mest som alltid får de mest spännande uppgifterna. Det är viktigt att gå på mingel, nätverka och att bygga relationer för att man ska kunna ta sig vidare till nya utmaningar.
3. Det handlar inte om tur. Ofta får framgångsrika personer höra att de har haft sån tur i livet. Ingemar Stenmark sa en gång "Det tycks mig som att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag." Jag tror att det ligger mycket i det. Framgång i tävlingar eller karriär handlar sällan om tur utan om hårt arbete och att ta chanser som dyker upp. 
4. Valet av partner är det viktigaste valet. Jag är helt övertygad om att det viktigaste valet man gör i en karriär inte är val av utbildning eller andra formella meriter utan valet av partner. Jag har bloggat om detta tidigare. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida