söndag, februari 08, 2009

Löner

 

 

Det här med löner och ersättningar är svårt. Vad är en rimlig ersättning och vem ska bestämma ersättningen?

I höstas kunde man läsa att Zlatan blir världens bäst betalda fotbollsspelare med en årslön på 120 miljoner kronor, det är mycket pengar det. 

Lo presenterade förra veckan en rapport om "Maktelitens löner" där de menar att det går 18 industriarbetarlöner för genomsnittslönen för en person ur "makteliten". När det gäller verkställande direktörer i börsbolag motsvarade deras löner enligt rapporten nästan 51 industriarbetarlöner. Det motsvarar en lön för VD:arna på knappt 12 miljoner kronor per år. Linda Norberg bloggar också om löner. 

Lo:s ordförande Wanja Lundby Wedin tjänar knappt 1.5 miljoner kronor om man lägger ihop hennes fast lön med ersättningar för olika styrelseuppdrag. Vilket är i nivå med vad Fredrik Reinfeldt tjänar.

Hockeystjärnan Henrik Zetterberg har en lön på cirka 60 miljoner kronor per år. Sveriges ministrar tjänar drygt 100 000 kronor i månaden och riksdagsledamöter cirka 55 000 kronor i månaden. 

Jag är uppvuxen i en familj med högst normala inkomster. Mamma jobbade som undersköterska och läste sedan vidare till sjuksköterska. Sjuksköterskor har tre års utbildning men är inte direkt kända för att vara välbetalda. Min pappa jobbade länge på ICA som handelsanställd men jobbar sedan några år på ett grossistföretag som säljer produkter till ICA. Mammas man arbetar på byggföretag och pappas fru arbetar på ICA i Götene. Min bror arbetar på en bensinmack. En av mina systrar arbetar som personlig assistent och den andra läser till socionom. Mina två yngsta systrar går fortfarande i grundskolan. Jag tjänar bäst i min familj även om jag tror att min timlön är lägre eller åtminstone ligger i nivå med övriga familjen.

Min mormor och morfar har under hela sina karriärer arbetar som industriarbetare. Farmor och farfar har drivit små företag och arbetar hårt utan att de tjänat mycket pengar även fast de tagit risker, haft anställda och kämpat hårt för att få sina företag att gå runt. Annika Falkengren har en hög lön som VD för ett stort börsbolag men är inte i närheten av Zlatans ersättning. LO:s ordförande som företräder "arbetarna" har lika hög ersättning som Fredrik Reinfeldt.

Jag tycker att det är rimligt att personer som arbetar hårt och har ett ansvarsfull arbete också ska få en hög ersättning. Det finns många yrkeskategorier som jag tycker tjänar lite t.ex. sjuksköterskor som utför ett viktigt arbete, har högskoleutbildning men tjänar mindre än vad många snickare och andra hantverkare gör. 

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

En fråga bara:

Hur lite måste Wanja tjäna innan hon får kritisera den skenande löneutvecklingen bland landets VDar?

10:05 em  
Blogger jarkeborn sa...

Jag har inte sagt något om hur mycket jag tycker Wanja ska tjäna. Jag tycker det är upp till LO:s medlemmar att sätta hennes lön på samma sätt som det är upp till medlemmarna i ett bolag att bestämma lönen för VD. Jag kan däremot konstatera att min pappas fru som är LO-medlem inte alls har någon lön i nivå med Wanja på samma sätt som rätt få anställda i bolag har samma lön som VD.

11:10 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida