lördag, januari 03, 2009

McKinsey rapport: How the world's best-performing school systems come out on top


Jag har under julledigheten läst McKinsey&Company rapporten "How the world's best-performing school systems come out on top". Jag är väldigt intresserad av utbildningsfrågor och de frågorna var viktiga för mig när jag var 13 år gammal och gick med i MUF. Jag har suttit i Barn- och skolnämnden i Lidköping i ett par år och sitter sedan några år i Utbildningsnämnden i Stockholm. 

Rapporten slår fast att endast minska antalet elever per lärare förbättrar inte resultaten. Kvaliteten i ett utbildningssystem kan aldrig bli högre än kvaliteten på dess lärare. Därför är det viktigt att skapa ett skolsystem som attraherar rätt personer. Viktigt att se individen och att anpassa utbildningen efter elevens individuella behov. Viktigt med bra skolledare så att ledarskapet förbättras inom utbildningssektorn. Kontinuerlig kompetensutveckling av lärare. Rapporten är också tydlig med att det är viktigt att angripa misslyckanden direkt. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida