söndag, januari 25, 2009

Bra moderat miljöpolitik

Alliansen i Stockholm arbetar tillsammans med andra aktörer med att utveckla och testa infrastrukturen för laddning av elbilar. Man driver också på för en enhetlig standard för laddstolpar och infrastruktur. Som ett första steg ska 100 laddstolpar för elfordon installeras under 2009. De första permanenta laddplatserna på Norr Mälarstrand har redan öppnat och inom kort kommer också laddplatser att öppnas på infartsparkeringarna i Ropsten och vid Brommaplan.

-       Satsningen på Stockholms innerstad som en utsläppsfri bilstad ser med dagens utveckling ut som en fullt realistisk vision, säger Ulla Hamilton (m), miljö- och trafikborgarråd i Stockholms stad.

Jag är övertygad om att så kallade elhybrider är framtiden. Vi vet att utsläpp från fordonstrafik är en av de största källorna till koldioxidutsläpp inte minst i Stockholm. Det är avgörande för framtiden att vi lyckas minska utsläppen av koldioxid. En övergång till eldrift av bilar skulle få stora positiva miljökonsekvenser både lokalt i Stockholm men också nationellt. 

Jag tycker också att det är viktigt att politiker tar sitt ansvar för miljön. Jag kan bli så irriterad på politiker och politiska tjänstemän som jobbar för att människor ska tänka mer på miljön men som själva kör runt sina bilar på bensin. När jag och min sambo skulle köpa bil valde vi den bil vi då tyckte passade våra behov bäst och som självklart också var en miljöbil. Vi har en Saab Biopower som vi kör på Etanol. Det fanns då få utvecklade elhybrider som klarade våra andra krav på bil. Jag tror inte att Etanol är lösningen men en bra övergång. Nästa gång vi ska byta bil tror jag att vi köper en elhybrid. 

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida