tisdag, november 04, 2008

Utbildning

Läste i dagens DN att juristlinjen och läkarlinjen är de utbildningar som har minst andel studenter som kommer från arbetarhem. Var för mig en nyhet men blev inte särskilt förvånad. Jag är en av de få i undersökningen från arbetarhem som studerar juridik. Vi kan se hur många barn med välutbildade föräldrar själva läser på universitet och barn till arbetarföräldrar oftast väljer att inte läsa vidare. Det är lättare att välja ett yrke som man känner till än något helt okänt. 

Minns att några av mina lärare sa till mig att jag borde plugga mindre (!) och inte ha så höga ambitioner eftersom man då lätt kan bli besviken. Galet! Jag vill att vi ska få en grundskola som blir bättre på att engagera och entusiasmera barn oavsett om man gillar att studera eller om man hellre vill jobba mer praktiskt. Skolan ska vara utformad efter varje enskild elev. Skolan är idag fortfarande alldeles för mycket ett löpandeband där alla ska lära sig samma saker på samma tid. Idag är det många som hamnar efter och många som inte får den utmaning de behöver.

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Järkeborn låter inte särskilt arbetarklass. Ej heller din livsstil, ditt bostadsområde eller ditt val av politiskt parti. På vilket sätt är du arbetarklass? Vad jobbar din pappa med?

9:37 em  
Blogger jarkeborn sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

9:42 em  
Blogger jarkeborn sa...

Min mamma jobbar inom äldreomsorgen i Lidköping och hennes man är snickare. Pappa jobbar på ett företag som säljer frukt och hans fru i ICA-butik.

Jag har studerat juridik och har idag en hög lön som många andra som jobbar inom politiken oavsett parti.

Mitt inlägg handlade om att det är få personer som växt upp i "arbetarhem" som väljer att studera juridk och medicin. Jag tror att det beror på att samhället har olika förväntningar på barn med olika bakgrund och det tycker jag är fel.

9:52 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida