onsdag, juli 30, 2008

Sommarläsning

Demokraternas presidentkandidat Barack Obamas bok "The audicity of hope". Mycket bra bok. Gillar Baracks syn på politik och politikers uppgift. Håller med i de flesta frågor också. Har dock väldigt svårt för kapitlet som handlar om frihandel där jag är betydligt mer frihandels vänlig än Barack

Läst ett par böcker om Condoleezza Rice. Den jag läst nu under semestern är skriven av Elisabeth Bumiller och heter "Condoleezza Rice - An american life". Condoleezza är en imponerande person och politiker. Tänk att ha hennes arbetskapacitet. 

Har tidigare läst Hillary Clintons bok "Levande historia. Har ni på semestern börjat på Carl Bernsteins bok "A women i charge" som är en intressant bok. Ser fram emot den dagen då USA har en kvinnlig president. Tror det skulle ha ett viktigt symbolvärde att världens mäktigaste position innehas av en kvinna. Skulle gilla om Condoleezza Rice blev president och tycker det är synd att hon inte kandiderade i detta val. Eva berättade att John McCain hade skickat ett mail för första gången för någon vecka sedan. Galet!

En annan imponerande kvinna är förra utrikesministern Madeleine Albright. Har tidigare läst hennes memoarer "Madam secretary" och har läst om flera kapitel som jag gillar mycket under semestern. Ska se till att hinna läsa mer den kommande veckan. Biografier och memoarer om intressanta personer är det jag helst läser. 

Finlands nuvarande utrikesminister Alexander Stubb har skrivit en bok som heter "Hur fungerar EU?". Även om jag tycker att jag har ganska bra koll på hur EU fungerar lärde jag mig en hel del nytt och det var också bra repetition för mig inte minst för jobbet. 

Läst ett antal kapitel i försvarets bok "Direkt ledarskap". Vi använde oss av boken i en ledarskapsutbildning som Henrik Landerholm ledde och som jag var ansvarig för under förra året. 

Börjat läsa Khaled Hosseinis bok "A thousand splendid suns". Vilken bok!

Läst klart boken "Good to great - Hur vanliga företag tar språnget till mästerklass". Intressant och bra bok som Susanne Bergeling som är konsult och driver företaget Awalle tipsade mig om för något år sedan. 


Också passat på att läsa lite kurslitteratur och plugga inför en tenta som jag ska skriva i slutet av augusti.

Jag blir lätt rastlös. Jag älskar att konsumera mängder av tidningar, böcker, radio, tv-nyheter, böcker, bloggar etc. På kontoret står alltid någon internationell nyhetskanal på, läser många tidningar varje dag både i pappersformat och på internet, följer en rad bloggar och läser alltid flera böcker samtidigt. Ipoden är alltid laddad med de senaste poddradioprogrammen från Sveriges radio, BBC, CNN, Washington post etc. Det finns väldigt mycket intressanta program att ladda ner gratis på iTunes. I mobilen läser jag TT via wap och flera andra tidningar och via handdatorn läser jag mailen vart jag än är och är bra på att skicka sms. 

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Thanks to the blog owner. What a blog! nice idea.

5:55 em  
Anonymous Anonym sa...

Hosseinis bok är helt helt fantastisk!

6:17 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida