tisdag, maj 29, 2007

SAS strejken



Skönt att SAS strejken är över. Jag undrar till vilken nytta HTF strejkade. Läste i morgontidningen idag att genomsnittslönen är 27 000 kronor, att de som arbetar heltid i genomsnitt arbetar 27 timmar och att man har 31 dagars semester. Skulle jag kalla mycket bra villkor för många som inte har någon utbildning. Jag är helt övertygad om att det finns många unga människor som utan problem skulle ställa upp på de villkoren och tycka att det vore kul att resa i jobbet. Jag skulle säga att det grundläggande problemet i denna konflikten är lagen om anställningsskydd (LAS). När SAS gick riktigt dåligt för några år sedan gjorde man sig av med en del personal, det blev de som var anställda sist (= de unga) som fick gå. De gamla kvinnorna och männen blev kvar, dessa började jobba som flygvärdar och flygvärdinnor på den tiden det var ett glamoröst jobb och långt innan lågprisföretag som Ryan Air tog sig in på marknaden och pressade priserna. Jag skulle gissa att många av de som strejkade har skaffat familj, tycker att det är jobbigt att resa mycket och inte är lika intresserade av jobbet längre, problemet är väl att de inser att de inte skulle få samma lön någon annanstans. Jämför man t.ex. med min pappas fru som jobbar i en ICA butik eller min bror som jobbar på en bensinmack eller min syster som jobbar inom äldrevården så har inte de alls samma lönenivå. De skulle jubla om de fick 27 000 kronor dessutom så jobbar de 40 timmar i veckan på sina heltidstjänster.

Hade vi inte haft LAS tror jag inte vi hade haft den här strejken, så enkelt är det :)

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida