måndag, april 23, 2007

Associationsrätt



Idag började vi ny kurs på juristlinjen, associationsrätt. Ansvarig för kursen är uppmärksammade Catharina af Sanderberg. Catharina var den som gjorde den statliga utredning som föreslog kvotering till bolagsstyrelser. Jag älskar människor som har starka åsikter, som vågar säga dem.

Hon började introduktionsföreläsningen med att ställa tre frågor:
1. Kommer du att sitta i någon bolagsstyrelse i framtiden? (Självklart räckte jag upp handen)
2. Vill du sitta i en bolagsstyrelse? (Även här blev det ett ja)
3. Tycker du att det ska vara en jämn könsfördelning i bolagsstyrelser? (Var en del som räckte upp hande, jag gjorde det inte. Jag tror att det på sikt kommer vara en jämnare könsfördelning i bolagsstyrelserna men det måste vara ägarnas beslut vilka de vill skall sitta i styrelserna. Jag tycker också det är konstigt att man fokuserar så mycket på just styrelser och glömmer bort de som verkligen har den operativa makten, vd och olika direktörer i bolagen.)

Catharina ska tydligen återkomma till just könsfördelning i bolagsstyrelser på nästa föreläsning som hon skall ha, kommer säkert att bli livliga diskussioner. Jag lovar att tillföra ett äganderättsperspektiv på frågan.

Jag tycker verkligen att Gudrun, Catharina och andra som tycker det är viktigt med fler kvinnor i styrelserna ska starta en fond som har som mål att dels ge avkastning men också att skapa en jämnare könsbalans likt de etiska fonder och miljöfonder som finns. Det vore att utöva riktig ägarmakt.

Catharina var verkligen karismatisk och lyckades sälja in kursen. Tror jag kommer läsa hennes speicialkurs senare vid inriktning i börsrätt, låter jätteskj.

Just nu är det väldigt roliga kurser jag har kvar fram till sommaren, externredovisning och finansiering på ekonomlinjen och associaitonsrätt på juristlinjen. Kul!

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida